“Det ligger på intranettet”…

…er antagelig en av arbeidslivets mest irriterende utsagn å bli utsatt for. Når man opplever at man har gått glipp av informasjon, eller man har gjort feil fordi man ikke kjenner rutinen og noen trekker “intranett-kortet”… da er det på tide å gå hjem og kanskje tenke noen helt nye tanker om hvordan man kan dele informasjon, kunnskap og ikke minst få til en kommunikasjon om hvordan man arbeider, teknikker, prosedyrer og visjoner.

De fleste virksomheter sverger til intranettet for å koordinere såvel interne forordninger som kursadministrasjon, fleksitid, kvalitetshåndbok, bedriftsidrettslag, julebord og trening til Birkebeinerrennet. Ofte med dårlig søkefunksjon, utdaterte sider som ingen lenger har ansvaret for, usikker nytteverdi og ikke minst: Svært få med rett til å publisere. Informasjonen blir til av de få, for de mange. “Det ligger på intranettet” – men så godt gjemt at det ikke er mulig for noen å finne igjen når det trengs.

Kunne man ha bygge et intranett med lenker til kollaborative verktøy – wikier for enheter, avdelinger, kommuner? Et sted hvor man enkelt kunne foreslå tilpassninger og endringer? Motforestillingene er mange – et vil bli for mye unøyaktighet. Men vil det det? De som bærer bekymring på et område vil etter min mening alltid være opptatt av å få rett, få bære “sannheten” og passe på at unøyaktigheter blir diskutert og rettet opp. Diskusjonen rundt en diskutabel sannhet vil antagelig være mer fruktbar enn frustrasjonen over ikke å finne, evt. finne en halv sannhet på intranettet.

Dropbox, evernote, google disk har blitt nyttige verktøy for mange. Kommuner i Oppland og Hedmark deler rutiner for elektronisk meldingsutvekslig (personsensitiv informasjon mellom behandlingsnivåer) mellom seg og med Sykehuset Innlandet. En rutine kan granskes og gjennomarbeides i en kommune og adopteres i ren eller bearbeidet form av en annen kommune. Dropbox har vært deres verktøy. Det har blitt etablert en delingsstruktur. Hvordan er det etablert strukturer for deling på din arbeidsplass?

Min erfaring er at de fleste sosiale medier tas i bruk på jobben i offentlig sektor mot ledelsens kunnskap og i strid med gjeldende rettningslinjer for personvern, it-avdelingens anerkjennelse og rådmannens velsignelse.

Heldigvis for fremdriften er det noen av oss som SUNCS (http://stupidsystem.org/2013/10/20/who-suncs-at-your-office-probably-everyone/) og det tar oss nærmere en digital hverdag hvor deling og utvikling av samarbeidsstrukturer kan vinne plass.

SUNCS betyr  Secretly Using Non-Corporate Software. Bruker du programvare som ikke tilhører bedrifte og som arbeidsgiver helst ser at du ikke bruker? Privat e-post, dropbox, google disk? Reiseregningsapp i stedet for arbeidsgivers dyrekjøpte software til formålet?

Hvis svaret ditt er at ja, du “suncs”er, så gjør du antagelig det fordi non-corporate software fungerer, er mulig å forstå og lett tilgjengelig. Hvorfor er ikke programmene vi har på jobb det? Svaret på det ligger i hvertfall ikke i på intranettet på min arbeidsplass.

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s